Help! We zitten in een crisis

Het zijn vreemde tijden waarin we met z’n allen zijn beland. Van de één op andere dag zitten we thuis, houden we zoveel mogelijk afstand van elkaar en staat de wereld op z’n kop. Voor ondernemers zijn het onzekere tijden. Hoelang gaat het duren? Wat betekent het voor mijn bedrijf? Ik heb op voorhand alle mogelijke risico’s van het ondernemerschap afgewogen, daar zat de coronacrisis zeg maar niet tussen..

Contact Media Bode

LAURA BODE

Zoals jullie in mijn vorige blog (Loondienst versus zelfstandig ondernemen) konden lezen, heb ik na lang wikken en wegen besloten om verder te gaan als zelfstandig ondernemer. Steeds als ik twijfelde stelden mensen in mijn omgeving mij de vraag “Wat is het ergste dat kan gebeuren?” Waarop ik een altijd aantal scenario’s opsomde die meteen een wedervraag uitlokte: “En dan?!” Naja, je begrijpt dat het uiteindelijk altijd draaide op geen dramatische gebeurtenissen in de zin van niet op te lossen of niet omkeerbaar.

Risico’s van het ondernemerschap
Het ondernemerschap betekent risico’s durven nemen. Ik heb wel alles graag op voorhand goed uitgedacht om die risico’s in kaart te brengen. Zo schreef ik een ondernemingsplan, bezocht diverse informatieavonden van de Kamer van Koophandel, ging in gesprek met andere ondernemers en dook in de wereld van administratie. Ook een prettige bijkomstigheid, ik doe het graag allemaal zelf. Advies vind ik fijn, maar voor de uitwerking en het daadwerkelijk doen houd ik graag zelf de touwtjes in handen.

Afijn, die voorbereiding dus met de mogelijke risico’s had ik dus al snel in kaart. Ik besloot ervoor te gaan en mezelf in ieder geval een jaar de tijd te geven om uit te vinden of het onderschap iets voor mij zou zijn.

“Ik heb alle risico’s afgewogen, maar daar zat de coronacrisis niet tussen.”

Vliegende start versus coronacrisis 
De eerste twee maanden verliepen soepel. Ik sleepte al snel een aantal gave klussen binnen en begon vol goede moed aan mijn eerste periode als zelfstandig ondernemer. Van een aantal televisiecommercials voor diverse radiostations tot een volledig e-learning traject voor een grote aardolie maatschappij.

Toen half maart duidelijk werd dat we ook in Nederland te maken hebben met het coronavirus en de maatregelen die daarbij horen, werd ik zakelijk gezien niet direct heel erg zenuwachtig ofzo. Nog geen enkel beeld van de impact die de crisis op ons allen zou hebben, ging ik vol goede moed verder met mijn opdrachten. Niet veel later werden opnames stilgelegd, draaidagen verplaatst tot nader bericht en nieuwe opdrachten uitgesteld.

Momenteel weet natuurlijk niemand hoelang het gaat duren, wat de effecten daadwerkelijk zijn en hoe we straks stapje voor stapje weer naar een ‘normaal’ leven gaan. Ik heb in ieder geval onwijs veel zin om weer in die goede vibe te zitten als de eerste twee maanden. Ik mis mijn werk, de contacten en de dagelijkse bezigheden. Gelukkig heb ik een aardig netwerk, houd goed contact met mijn klanten, heb nog steeds kennismakingsgesprekken – al is het nu via een video call – en opdrachten in het vooruitzicht voor na de crisis.

Ik wens iedereen heel veel sterkte de komende tijd. Stay strong, blijf thuis en zorg goed voor elkaar!

Contact

E. info@mediabode.nl
T. 06 46 29 17 53

Chat met mij!
Hi
Kan ik je helpen?